Gümüşhacıköy TSO Üye Firmalarını; 1 Mayıs’ta Yürürlüğe Girecek Olan Elektronik Ticaret Yasası ile İlgili Uyardı
Elektronik ortamda gerçekleştirilen ticarete ilişkin güvenin ve şeffaflığın sağlanması amacıyla çıkartılan 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, 5 Kasım 2014 tarihli resmi gazetede yayımlandı.
Yeni yasa tüketicilere ve şirketlere neler getirecek?
“Yeni kanunla birlikte internetten alışveriş anlamında en çok şikayet edilen konuların başında gelen istenmeyen e-posta, SMS gibi uygulamalar sonlanacak. Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra herhangi bir elektronik ileti gönderilmeden önce izin alma şartı gelecek. Yazılı ya da elektronik olarak alınmış herhangi bir onay olmadan, şirketler tüketiciye ileti gönderemeyecek.
Kişisel bilgiler yasa ile korunacak
Yeni kanun bilgi verme yükümlülüğü, sipariş ve ödeme sayfaları, ticari iletişim, kişisel verilerin korunması ve cezai hükümler alanında önemli değişimleri beraberinde getirecek.
Bilgiler net ve eksiksiz sunulacak
Tüketici ile yapılan ticari sözleşme öncesinde, hizmet sağlayıcısının tüm bilgilerini eksiksiz ve net bir şekilde sunması zorunluluğu olacak. Sipariş onayından önce ödenecek toplam bedel ile birlikte sözleşme şartları müşteriye gösterilecek. Hediye ve promosyonlarla ilgili tüm şartlar net bir şekilde sunulacak. Hizmet sağlayıcı, kampanyalarında, bültenlerinde, yarışmalarında tüketicileri her adımda ve değişiklikte bilgilendirecek.
Tüketici ileti almaktan vazgeçebilecek
Tüketici isterse, kararından vazgeçerek ileti almak istemediğini ilgili şirkete söyleyebilecek. Vazgeçme kararının sunulmasıyla birlikte, şirket tüketiciye 3 gün içerisinde ileti gönderimini durduracak.
Haksız rekabet ortadan kalkacak
Yeni kanun ve yönetmeliğin, e-ticaret alanına getireceği en büyük farklılık, haksız rekabetin ortadan kaldırılması olacak.
Tüketici odaklılık zorunlu olacak
Tüketici odaklılık artık bir zorunluluk haline gelecek. Tüm kurumlar, tüketicilerinin gizliliğine önem veren ve onların haklarına saygı duyan bir pozisyona geçecek.
Tüketici odaklı dijital pazarlama
Doğrudan pazarlama kanalları, tek taraflı duyuru ve kampanya bildirimi olmaktan çıkıp hedef kitle ile marka arasında etkileşimi arttıran, bağlılık yaratan, interaktif bir yapıya dönüşecek. Bu yolda kişisel tavsiye sistemleri ve müşteri zekası gibi yeni teknolojiler ön plana çıkacak.
E-ticarette güven artacak
Özellikle Türkiye’de çok sık rastlanan e-ticarete güven unsuru konusunda önemli adımlar atılacak. Artık yasal düzenlemelerle tüketicilerin tüm hakları koruma altına alınacak ve hem tüketicilerin kurumlara, hem de kurumların diğer kurumlara olan bakış açısı değişecek.
Online alışverişin hacmi artacak
Yeni kanun, getireceği tüketici odaklı yaklaşım, güven ortamı ve şeffaflık sayesinde daha fazla kullanıcının internetten alışveriş yapmasını sağlayacağı gibi online alışverişin hacminin de artmasına destek olacak.
“Kanuna aykırı hareket edenlere 15 bin liraya kadar para cezası gelebilecek”
Elektronik ticaret faaliyetinde bulunanların, elde ettiği kişisel verilerin saklanmasından ve güvenliğinden sorumlu olacaklarının ve bunları üçüncü kişilerle paylaşamayacaklardır. Kanunda öngörülen yükümlülüklere aykırı hareket edenlere bin liradan 15 bin liraya kadar değişen idari para cezaları uygulanabilecektir.
Alıcıların onayı alınmaksızın bir defada birden fazla kimseye ileti gönderilmesi halinde ceza üst limitinin 50 bin liraya kadar artırılabilecektir.
Kanunun Yönetmelik Taslakları Hazırlandı
Ayrıca, Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’un yönetmelik taslakları da tamamlanmıştır. Yeni yönetmeliklerle ticari elektronik iletileri reddetme hakkının ücretsiz ve kolay bir şekilde tanınmasının sağlanacaktır. Elektronik Ticarette Sözleşme ve Siparişler Hakkında Yönetmelik Taslağı ve Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik Taslağı ile elektronik ticarette kapsamlı düzenlemeler hayata geçecektir.
“Taslakları hazırlanan bu yönetmelikler kapsamında, elektronik ortamda bir mal satımı veya hizmet sunumuna ilişkin sözleşme ve siparişlerdeki yükümlülükleri, telefon ve bilgisayar gibi elektronik iletişim araçlarıyla gönderilen SMS, e-posta ve telefon araması yoluyla gerçekleştirilen her türlü ticari iletişimin ve bunların yapılmasına elektronik ortam sağlayan aracı hizmet sağlayıcıların yükümlülüklerinin düzenlenmesi amaçlanıyor. Artık elektronik ortamda ticari faaliyette bulunanlar, kendilerine ait Mersis numarası ve kayıtlı elektronik posta (KEP) adresi gibi güncel ve tanıtıcı bilgilerini sunmak zorunda olacak. Elektronik ticaret işletmeleri, alıcıların hangi aşamalarla sipariş ve sözleşme yapacağı ile siparişteki hatalarını ne şekilde düzeltebileceğine ilişkin bilgilere de ana sayfalarında yer verecek.”